A szerző az alap- és alkalmazott kutatások mesterségesen szétválasztását rója fel Lovász Lászlónak, az MTA elnökének. Lovász idézett írása azonban nem az alapkutatások elkülönültsége, hanem a létjogosultsága mellett érvel, bemutatva, hogy a hasznosulástól látszólag fényévekre lévő elméleti eredmények miként vezettek mindennapjainkat alapvetően befolyásoló fejleményekre. Az alkalmazott kutatások eredményessége kiszámíthatóbb és rövidebb távon megjelenő, viszont épp az alapkutatások által kialakított tudományos keretekre támaszkodva lehet ilyen. Az alap- és alkalmazott kutatások eltérő hasznosulási módjait példázza a jelenleg folyó ITM-MTA küzdelem két ikonikus figurájának, Palkovics Lászlónak és Lovász Lászlónak kutatói munkássága is. Palkovics László gépjármű fékrendszerek fejlesztése terén ért el gyakorlati eredményeket. Lovász a prímszámok tulajdonságaival foglalkozott. Majd meglepetésére eredményeinek a kódok feltörhetősége kapcsán került meghatározó jelentőségű alkalmazása. A szervezeti tanulás irodalmából ismert a feltáró- és a felhasználó jellegű kutatások közötti arányválasztás problémája (exploration-exploitation trade-off).
Ha túlteng az alapkutatás, a tudomány művelése öncélúvá válhat. Az alapkutatás kárára túltolt alkalmazott kutatás esetén meg idővel elapad a tudományos inspiráció,
melyre a jövő alkalmazott kutatásai támaszkodhatnak. Az MTA többször egyértelművé tette, hogy határozottan erősíteni kívánja a kutatási eredményeket a gazdaság és a társadalom felé áramoltató csatornákat. Azaz meglévő működési kereteinkhez keresünk az alkalmazások világával összekapcsoló szervezeti mechanizmusokat. Az ilyen interface jellegű megoldások előnye, hogy úgy teremtenek kapcsolatot különböző működésű egységek között, hogy a kapcsolt elemek megtarthatják sajátos működési logikájukat.
Grüner György Lovász Lászlót idézi: „a kutatás vagy a gazdasági élet, ipar által felvetett kérdésekre keres választ, vagy olyan kérdést vizsgál, amelyet a tudomány belső logikája diktál”, majd rámutat egy szerinte harmadik utat jelentő kutatói hozzáállásra, „amely a felfedezésben rejlő potenciált rögtön észreveszi, és azt megvalósítani igyekszik”. Azonban a fenti két idézet a kutatás más-más szakaszára vonatkozik. A Lovász jelezte kettősség a kutatandó probléma megválasztásakor áll fenn. A Grüner-féle állítás pedig a már megfogalmazott probléma megoldásával, a felfedezés megtörténtével előálló helyzetre vonatkozik: kezdünk-e valamit az elnyert többlet tudással. Azaz a kollégám által jelzett, szerintem is kulcsfontosságú kutatói hozzáállás nem harmadik utat jelent a kutatásban, hanem Lovász által említettek kívánatos folytatását. A tudomány belső logikáját követve felmerülő problémán dolgozó kutató észrevehet a tudományon kívüli alkalmazásokat, ha ez nem is fog mindig sikerülni. A Lovász-féle írás példáira utalva: felróható-e a prímszámok tulajdonságait feltáró matematikusnak, hogy az eredmények kódokra való alkalmazását más vette észre, vagy Einsteinnek, hogy a térgörbületi tenzor műholdas helymeghatározásban hasznosuló pontosító szerepét benézte?